filosoferen met kinderen

Wat is het ?

Filosoferen is samen nadenken over belangrijke, gekke en moeilijke vragen.

      Hoe kom je aan een goed idee ?

              Kan een slang ook een vriend zijn ?

                        Bestaan getallen ?

                                   Kan een robot gevoelens hebben ?

We denken na over vragen waar grote mensen ook geen antwoord op weten. Iedereen kan en mag dus meedenken.

Kinderen leren van nature graag nieuwe dingen. Thuis, in de tuin of op de computer gaan kinderen op ontdekking op een ongedwongen manier.

In het filosoferen met kinderen maken we die ongedwongen zin tot leren wakker. We vertrekken van een prikkelende impuls (verhaal, film, spelletje), zoeken dan samen naar een gepaste vraag, en beginnen vervolgens te filosoferen. De kinderen voeren zelf het onderzoek, de begeleider luistert nauwkeurig en regelt het verkeer.

 

Doel :

Soms lijkt het dat er wel duizend doelen op het filosoferen geplakt worden en dat iedereen die ermee bezig is zijn eigen doelstellingen heeft. De doelstellingen gaan van respect voor elkaar en voor jezelf tot ontwikkelen van logisch - en wiskundig denken. 

Je kan het zoeken naar doelstellingen van filosoferen vergelijken met het zoeken naar doelstellingen van sporten.  Van sporten word je fitter, je krijgt teamspirit, je concentratievermogen verhoogt,... Dat zijn allemaal belangrijke effecten, maar het is in de eerste plaats een activiteit die simpelweg een belangrijke behoefte van de mens is en die leidt tot een bevredigender leven. 

Voor mij is de belangrijkste doelstelling van filosoferen dat de deelnemers plezier hebben in het samen denken.

Uiteraard oefen je ook andere vaardigheden zoals :

  • zorgvuldig nadenken
  • samenwerken
  • uitdrukken in groep
  • jezelf begrijpen
  • argumenteren
  • logisch nadenken

Voor wie is het ?

Filosoferen is voor iedereen die zin heeft om te filosoferen.

Waar kan het ?

  • In de klas
  • In het theater
  • In het museum
  • Op het strand
  • In het bos

Methode

  • P4C (Matthew Lipman)
  • Copi (Catherine C. McCall)
  • id-fil (Inge Duytschaever)