begeleider filosoferen met kinderen

Doelgroep : mensen die regelmatig werken met groepen kinderen of adolescenten (leerkrachten, opvoeders, oma's en opa's, monitoren,...)

In de training oefent u in :

  • impulsen zoeken
  • luisteren naar wat er gezegd wordt
  • een open  houding aannemen
  • logica
  • vragen stellen

Om te leren filosofische gesprekken te begeleiden met kinderen zijn er verschillende opleidingsformules mogelijk :

  • smaakmaker van een halve dag : u ervaart zelf een filosofisch gesprek zoals het met kinderen gevoerd wordt en u oefent in het zoeken naar een geschikte vraag
  • begeleiding in de klas : na een korte briefing krijgt u verschillende demonstraties in de klas met uw leeringen, vervolgens worden de rollen omgedraaid en gaat u zelf begeleiden en leert u via zelfreflectie en observatie
  • theoretische aanpak : gedurende 4 dagen worden bovenstaande vaardigheden geoefend en geobserveerd adv filmmateriaal en andere begeleidingsstijlen, maar vooral door het zelf te doen